top of page

Страх от полет със самолет...


самолет страх полет летене паническо разстройство паник атака


Моят проблем е клаустрофобията от асансьори, понякога автобуси, таксита, влакове... идва неочаквано, понякога я няма с години, понякога зачестява.... Мъжът ми замина да работи в Англия, аз искам да отида на първо време да го видя, но ми е страх ужасно да се кача на самолет. Никога не съм летяла, но макар и за 3 часа не зная как ще е... Страх ме е, мисля, че ако пътувам с някой познат няма да има проблем, но това е трудно за организация... Не знам какво би трябвало да направя... Добре да се изправя срещу страховете си, но самолетът не е влак, ако получа паник атака да му дръпна ръчната спирачка и да сляза... Ако можеш да ми дадеш съвет, моля те напиши ми. Извинявам се за безпокойството и благодаря предварително!


Петя


Трудно е човек, който страда от паническо разстройство да се изправи срещу такова предизвикателство - да стои затворен и да не може да избяга, знам. Трудно, но не и невъзможно. Знаеш ли, веднъж, след като се престраших - предпочитам хиляди пъти летенето пред пътуването с кола, влакове, автобуси... със самолет толкова бързо всичко се случва, не си пребит накрая от умора... Самолетните катастрофи са в пъти по-малко от тези с всички останали превозни средства. Въобще има доста плюсове да пътуваш със самолет както виждаш.


Трябва да ти кажа, че познавам много хора, които нямат пр и въпреки това се страхуват да летят, така че не мисли, че сме само ние. Това е много важно да бъде осъзнато от нас. Ние си мислим, едва ли не, че има проблем само при нас. Не, не е така. Това, поне на мен, ми подейства доста успокояващо, като го осъзнах, защото в крайна сметка бях, като другите - нормалните хора:)))


Ще ти кажа аз какво бих направила. Зависи разбира се колко време имаш до полета. Ще опитам в дните преди полета да живея изцяло здравословно... Да се храня здравословно и да спортувам толкова много, че да изкарам всички ядове от себе си.... Може да танцуваш... Задължително бих стояла много време навън, дишайки с пълни гърди. Ще се позаинтересувам от правилното дишане и ще тренирам у дома. Повярвай ми, ако се научиш да дишаш дълбоко, а не плитко, както го правим повечето хора с пр - няма да имаш никакви грижи. Намери начин да разбереш повече за алтернативното дишане от йога. Невероятно помага - всеки път, когато съм го правила ми е помагало да се центрирам веднага.




Когато пътувах със самолет аз си купих Рескю Ремеди на Бах - това е спасителната смес. Доколкото помня - при нужда се пръскаше през една, две минути до успокоение. Това е хомеопатична смес, така че няма страшно.


Другото, което аз правех - дано компанията да разрешава това - като вляза в самолета винаги сядам на най-последния ред, този до тоалетните от страната на пътеката. Така никой не ме вижда от самолета - все едно пътувам сама - само този до мен и тези отстрани мен. Винаги мога, ако се почувствам зле ставам и влизам в тоалетната. Успокоявам се с капките на Бах, дишам и се връщам в залата отново. Освен това, когато кацне самолета - ти ще си първа и няма да си в редицата с хората да чакаш да излезеш. Това за мен беше изключително важно.


Другото, което бях направила - бях записала няколко страхотни песни и когато самолетът беше вече горе си ги пусках толкова силно, че направо не чувах нищо друго, освен музиката. Това много ме успокояваше. Но си запиши най-любимите с бърз ритъм песни - в никакъв случай бавни. С бърз ритъм, песни, на които обожаваш да танцуваш - песни, на които веднага тялото ти реагира. Предполагам ме разбра. Не е нужно да споменавам вероятно, че ако си пушачка или пък пиеш кафе - това е абсолютно забранено - поне за мен беше така.


Просто намери нещо, което ще те занимае - нещо, което истински те интересува и го прави в самолета. Някое супер интересно списание за теб, но недей да четеш книга, че специално при мен не ми се отразяваше добрекато съсредоточававето в една точка. Трябва да знаеш, че когато излита самолета и когато каца е малко по-некомфортно. През цялото останало време си все едно на земята - самолета не помръдва - само се чува. Но ако слушаш музика през това време - дори няма да го и чуваш. Сетивата ти ще ти помогнат - като са изключени за шумовете от самолета - това ще ти помогне много. Ако имаш възможност - вземи си лаптопа и си пусни някоя комедия - някоя, на която винаги много се смееш. Това също много помага. Вода трябва да имаш задължително в себе си. Ако ти стане зле - като влезеш в тоалетната - можеш да се напръскаш - знаеш, това винаги помага. Ами общо- взето е това...


Няма да забравя веднъж, когато за малко не изпуснах самолета и имаше възможност да остана в чужбина, а нямах никакви пари в себе си... Господи, никакъв страх не ми беше в главата - повярвай ми. Нямах търпение да се кача на самолета, нямах търпение да литнем, бях супер спокойна и доволна, че съм в него пред възможността да остана в чужбина без никакви пари в себе си. Представяй си, че отиваш при любимите си хора. Запиши си видеа с децата, с човек, който ти казва, че те обича.


Ето как изглежда да си вътре в самолет - следващият път ще запиша и аз:



Ако обичаш ментови бонбони, шоколад - хапвай преди полета и си носи в джоба любимите шоколадчета. Всичко, което ти носи комфорт и удоволствие. За да е спокоен стомаха ми - винаги преди полет изпивах едно саше против разстройство. При мен от притеснение ми се объркваше винаги корема, а това много ми помагаше и не ми се налагаше да мисля за него. Помня, че в чужбина много препоръчваха за спокоен стомах Иберогаст - вече го има и в България. Аз си купих, но така и не го пробвах.


Ако се сетя нещо - ще пиша пак. И не забравяй, че когато самолетът кацне - ще се чувстваш друг човек. Съвсем нов и коренно различен от това, което си била, когато си се качила. Един от най-големите ти страхове ще е изчезнал и това ще ти подскаже, че можеш да се справиш с всичко. Че всичко, което ти изглежда толкова страшно, всъщност е нещо съвсем обикновено... Нещо, което дори ти носи удоволствие. Прегръщам те сега и се пази!!! Опитай да подготвиш тялото си за пътуването както ти казах - със здравословно хранене и движение. Останалото ще си дойде от само себе си. Поздрави!

TAGS

bottom of page